Každý občan má právo obrátit se na strážníka se svým podnětem. Strážník podnět vyhodnotí a posoudí, zda se nejedná o:
Nicméně je povinen věc prošetřit, opatřit důvody a důkazy o něž se podnět opírá. Věc vyřešit blokovou pokutou, oznámením správnímu orgánu, oznámením policii. Nebo se věcí nezabývat pokud se jedná o civilní záležitost. V civilních věcech strážníci pouze konají tzv. asistence, aby nedošlo k napadení osob. Do samotných civilních záležitostí nevstupují.
Na strážníka obecní policie je možné si ztěžovat jeho nadřízenému, nebo starostovi obce.
V případě stížnosti na činnost strážníka městské policie se s uvedeným zaměstnancem zahajuje šetření, které provádí přímý nadřízený.
Přímý nadřízený musí při řešení stížnosti postupovat tak, aby všechny stížnosti na činnost zaměstnanců mohly být urychleně a odpovědně prozkoumány a vyřízeny. Prošetření stížnosti musí být prováděno bez průtahů a hospodárně, přitom musí být prošetřeny všechny body stížnosti. O výsledku šetření je stěžovatel vždy informován.
Písemnou formou sděluje stěžovateli výsledek šetření pouze starosta, v případě jeho nepřítomnosti osoba pověřená zastupováním. S výsledky šetření je seznámen rovněž dotčený zaměstnanec.
Stížností se nebude nikdo zabývat, pokud podnět podala :
Pokud stěžovatel má důvodné podezření, že se strážník dopustil protiprávního jednání, má právo se obrátit na Policii ČR.